Yerel Topluluk: Sıfırdan Zirveye (Local Community: From Zero To Hero)

IYNF’in (International Young Naturefriends) düzenlemiş olduğu eğitim ve çalışma kampında 14 gün boyunca Srebenitsa’da zihinsel ve bedensel çalışmalarda bulunduk.

69552809_2433713736664224_6254817824431144960_o

1. Gün, iki hafta boyunca neler yapacağımızı konuştuktan sonra takımın tanışması ve kaynaşması adına oyunlar ile geçti.

2. gün topluluk yönetimi ve değişim sağlamak adına beyin fırtınası yaptık. Öğleden sonra ise gönüllü olarak çalıştığımız sivil toplum kuruluşlarından ve yaptığımız çalışmalardan bahsettik.

3. gün tüm gün boyunca International Young Nature Friends (IYNF) in Bosna-Hersek de ki üye yerel kuruluşunun sahip olduğu arazide çalışma yaptık. Ev yapmak için odun taşıdık, yağmur sularına yön vermek için kanallar açtık.

68978169_2420389294663335_6159647164537503744_o

4. Gün, Sabahtan Srebenitsa Memorial Center’ı ziyaret ettik. Hafızalarımızdan çıkmayacak bir deneyim yaşadık. 11 Temmuz 1995 tarihinde 8372… masum müslüman sivilin katledildiği ve hala bulunamayan mezarların olduğunu öğrendik.

Öğleden sonra Srebenitsa’da yerelde faaliyet gösteren bir yardım kuruluşunda yemek yedikten sonra orada yaptığı çalışmaları dinledik. ESC(EVS) kapsamında gönüllü olarak çalışabiliyorsunuz. Çalışma kampı olarak işlev sürdürüyor. Neredeyse Srebenitsa’yı yeniden inşa ediyorlar ve çok güzel sosyal sorumluluk projeleri gerçekleştiriyorlar.

Daha sonrasında ise proje yönetimi ve kurgu hikayeler ile eğitimlerimize devam ettik.

69824177_2446270208741910_8372698410343464960_o

5. Gün tüm gün boyunca  yeniden yerel topluluğun arazisinde çalışmalar yaptık. Yarım kalan işleri tamamladık ve yerelde yaşayan Irvin Mujčić’in anlattığı tarihi hikaye ile büyülendik. (Okumak isteyenler için)

6. Gün Cumartesi tüm gün kişisel zaman olarak ayrılmıştı. Bizde yerel örgütle birlikte Srebenitsa’yı keşfe çıktık ve gittiğimiz tepede fırtına yüzünden mahsur kaldık.

7. Gün Pazar günü ise sabahtan yerel eylem planı hazırlama konusunda aldığımız eğitimi fiilen tiyatro şeklinde sahneledik bizim ekibimiz kaz dağlarında gerçekleşen katliamla ilgili bir eylem planı hazırlayıp sahneledik.

Öğleden sonra Irvin bizi yerel topluluğun destekçilerinden Emil ve Sabina’nın evine götürdü ve binicilik yaptık. Akşam yemeğimizi çiftlikte Sabina’nın kendi yetiştirdiği sebzelerle ve pişirdiği burek ve pita ile yaptık.

68972589_2420388221330109_363507623703609344_o

8. Gün yerel eylem planları hazırlamak ve savunuculuk ile ilgili çalışmalar yaptık. Tüm gün süren eğitimlerden sonra bu planları ertesi gün gerçekleştirmek için hazırlık yaptık 3 grup oluşturduk.

9. Gün sabahtan bir önceki gün ayrıldığımız gruplar bir araya geldik. 1. Grup Yerel bir örgütle Srebenitsalı savaş mağduru evlatlarını ve eşini savaşta kaybetmiş anneleri ziyaret etme, 2. Grup Srebenitsalı çocuklar ile ilgili çalışma, 3. Grup ise Srebenitsa’da çevre temizliği düzenledi. Ben(Mert) anneler ile ilgi çalışma grubundaydım. (Güvenlik gerekçesiyle anne ile ilgili çalışmaları paylaşamıyorum sizinle) Annelerin evinde hikayelerini dinledikten sonra video ve hikayeleri birleştirip sunum hazırladık akşamına sunduk.

Erkam ise temizlik grubunda temizlik faaliyeti düzenledi. En kalabalık grup olan ekip yaklaşık 6-7 torba çöp toplandı. Kent merkezindeki parktan ve yollardan toplanan çöpler yerel halkın da katılımıyla gerçekleşti.

10. Gün sanırım en keyifli günlerden biri buydu herkes için. Sabahtan yaklaşık 15 km ormandan yürüyüş yaptıktan sonra Drina ırmağında yüzüp tekne ile gezinti yaptık. Drina Bosna-Hersek ve Sırbistan sınırında bulunan bir ırmak. Yürüyüş sonrası kendimizi Drina’nın soğuk sularına bıraktık.

11. Gün e-manuel çalışması yaptık. Bu çalışmada burada gerçekleştirdiğimiz faaliyetleri elektronik ortamda bir kitapçık oluşturmak için aşağıdaki çalışma gruplarında grup çalışması gerçekleştirdik.

12. Gün son çalışma günümüzdü. Sabahtan yaptığımız çalışmaların değerlendirmelerini yaptık. Ne öğrendik neler yaptık bize ne kattı biz daha sonra neler katacağız. Çok güzel bağlar kurduk, yeni ortaklıklar için adımlar attık. Öğlen ise Srebenitsa’da bulunan bir okulun müsameresine davet edildik çok güzel bir gösteri hazırlamışlar ve akşam kaldığımız pansiyon sahibi Učo bize mükemmel bir son akşam partisi düzenledi. Ertesi gün sabahtan ise Saraybosna’ya yola çıkacaktık.

69824868_2433712189997712_6319337622015574016_o

Sıfırdan Zirveye isimli çalışma kampında çok güzel deneyimler ve bilgiler edindik. Bunları sizinle paylaşmak için sabırsızlanıyoruz. Çok güzel ağlar kurduk. Buradan IYNF’e selamlar…

Mert Haskan

Fotoğraflara arşivimizden ve etkinlik sayfasından ulaşabilirsiniz